Iida Haglund

YÖLIIKENTEEN TOIMIVUUS MENESTYVÄN KAUPUNGIN PERUSPILAREITA

Joukkoliikenne on yksi selkeimpiä kaupungissa näkyviä palveluita. Jos se toimii, se tuo valtavan edun kaupungille. Jos se taas ei vastaa asukkaiden ja turistien tarpeisiin, voi se olla yksi suurimmista esteistä kaupungin kasvulle, menestykselle ja vetovoimaisuudelle. Jos haluamme kehittää menestyvän, sekä samalla elävän metropolin Helsingistä, täytyy meidän päästä kulkemaan kaikkialle sujuvasti ympäri vuorokauden, myös ilman autoa.

 

Joukkoliikenteen on elettävä ihmisten mukana

Yksi selkeä tapa vahvistaa joukkoliikennettä sekä kaupungin menestystä on yöliikenteen parantaminen. Helsingin seudun liikenne (HSL) on monena vuonna pidentänyt esimerkiksi pikkujoulukaudeksi metron liikennöintiä 23:30–01:30 väliselle ajalle. Vuonna 2014 yömetrokokeilun vuotuiset kustannukset kokeilun ajalta olivat 430 000, yömetrokokeilun aikana palvelua käytti noin 32 000 tyytyväistä matkustajaa per kuukausi.

Kokeilukausi oli hyvä esimerkki yömetron toimivuudesta. On fakta, että ihmiset liikkuvat viikonloppuna myöhempään, joten eikö myös joukkoliikenteen kuuluisi elää mukana? Miksi emme voisi tehdä Helsingistä aidosti suurta ja elävää kaupunkia, jossa yöliikenne toimii ympäri vuoden, pikkujoulukauden ulkopuolellakin? Metroasemat ovat keskeisillä sijainneilla isoissa asumiskeskittymissä, käyttö on helppoa sekä pitkät matka-ajat lyhenevät. Lisäksi tämä voisi luoda kasvua myös keskustan ympärillä oleviin kaupunginosiin.

 

Valtuustokäsittelyyn tähtäävä aloite yömetroliikenteen puolesta kerännyt yli 5000 nimeä

Yömetrokokeilun jälkeen HSL:n hallitus päätti selvittää, onko yömetrolla tulevaisuutta ja kuinka päällekkäisyydet muun liikenteen kanssa menevät. Ilmeisesti tämä selvitys on kuitenkin jäänyt suunnitteluvaiheeseen ja toivoisinkin asiaan päivitystä.

Itse metro ja loistavilla paikoilla sijaitsevat metroasemat ovat yleisesti ottaen kallis investointi, jonka hyöty tulee käytön kapasiteetista. Miksi parhaan ja suurimman matkustuskapasiteetin omaavaa metroa ei siis käytetä hyödyksi, vaikka se on myös edullinen ja ekologinen liikennemuoto, joka toimii 100 % uusiutuvalla energialla?

Yömetron avulla bussivuoroja voitaisiin vähentää Itä-Helsinkiin, sekä pian uuden metrolinjan myötä myös Espoon suuntaan. Yömetro myös poistaisi useita ongelmia, kuten Itä-Helsinkiin kulkiessa bussien riittämättömän kapasiteetin. Etenkin viikonloppuisin Rautatietorin bussipysäkeillä seisoo satoja ihmisiä odottamassa jopa usean bussivuoron ajan ulkona, kun bussien kapasiteetti ei riitä ottamaan kaikkia pysäkillä odottavia kyytiin. Seuraaviltakaan pysäkeiltä on turha yrittää nousta matkaan, jos muutaman pysäkin sisällä ei jää riittävästi matkustajia pois kyydistä.

Mielestäni on älytöntä, ettei tätä Helsingin valttia hyödynnetä yöliikenteessä, vaan käytämme viikonloppuöisin pelkästään ruuhkautuvia ja hitaita bussiyhteyksiä. Taksikaan ei monelle ole vaihtoehto, sillä se saattaa maksaa parinkymmenen kilometrin matkalta jopa 35–40 euroa.

 

Myös muulle julkiselle liikenteelle tarvetta

Metron lisäksi lähijunien, raitiovaunujen ja bussien tulisi kulkea ympäri vuorokauden, etenkin viikonloppuisin. Vuoroväli voisi olla kaikissa selkeästi harvempi kuin päiväsaikaan, mutta liikkumaan täytyisi päästä vuorokaudenajasta riippumatta. Helsingissä tehdään myös valtavasti vuorotyötä, joten olisi tärkeää, että kaupunki tarjoaisi mahdollisuuden kulkea julkisella liikenteellä töihin työajoista riippumatta. Kaikki eivät omista, eivätkä halua omistaa autoa. Lisäksi yöliikenteen jatkaminen pidemmälle yöhön voisi vahvistaa myös Helsingin palveluntarjontaa: jos aina ei tarvitsisi keskeyttää iltaa ja juosta ravintolasta viimeiseen metroon jo kello 23 jälkeen, voisi elinkeinoelämä ja Helsingin yrittäjätkin hyötyä tästä kaupunkilaisten lisäksi. Toki myös itse kaupunki, sillä hyvinvoiva yritys maksaa lisää veroja kasvaneesta tuloksestaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat